olixe

olixe

olixe

olixe

معرفی پایانه های مسافربری تهران

در تیرماه سال ۱۳۵۹، اولین پایانه مسافربری در تهران، با نام ترمینال خزانه (جنوب)، به طور رسمی آغاز به کار کرد و سال های بعد از آن به تدریج پایانه غرب و پس از آن پایانه ها شرق و بیهقی در تهران، تأسیس شده و هم زمان در دیگر شهرهای بزرگ کشور نیز، احداث پایانه های بین شهری آغاز شد. این گونه بود که ترمینال های مسافربری تبدیل به قسمتی مهم و جدایی ناپذیر از سیستم حمل و نقل خارج شهری کشور شدند.

  

ترمینال غرب

ترمینال غرب

ترمینال غرب یکی از بزرگ ترین ترمینال های تهران است که اکثر تعاونی های اتوبوسرانی کشور در آن نمایندگی فعال دارند و برای بیشتر شهرهای کشور به ویژه شهرهای غربی خدمات ارائه می کنند. این ترمینال دسترسی نزدیکی به میدان آزادی دارد و مسافران برای جابه جایی در شهر تهران گزینه های زیادی پیش روی خود دارد. علاوه بر اتوبوس خودروهای سواری نیز در کنار در ورودی فعالیت دارند که با هزینه و سرعت بیشتری شما را به مقصد می رسانند. در حال حاضر ۲۹ شرکت مسافربری با روزانه مجموعا ۱۱۴ سفر (مبدا و مقصدهای تکراری شمرده نشده اند) در ترمینال غرب فعال هستند. در ادامه برخی از شهرهای بزرگی که برای آن سرویس ارائه می شود را به شما معرفی می کنیم.


مسیرهای خروجی از ترمینال غرب

ابهر اردبیل اربیل ارومیه استانبول آنکارا اصفهان

باکو بانه تبریز تفلیس رامسر رشت زنجان

کرمانشاه ماکو مشهد همدان یزد شبستر سلیمانیه

باتومی شیراز ایلام سنندج ایروان ساوه کامیاران

 


آدرس: تهران، ضلع شمالی میدان آزادی، پایانه مسافربری آزادی


شماره تماس: ۰۲۱۴۴۶۶۳۹۵۴


آزادی

ترمینال جنوب

همان گونه که گفته شد ترمینال خزانه یا ترمینال جنوب قدیمی ترین پایانه شهر تهران است. برای دسترسی به این مورد از ترمینال های شهر تهران می توانید از بی آر تی یا مترو (ایستگاه متروی پایانه جنوب) استفاده کنید که یکی از درب های آن مستقیما وارد ترمینال می شود. در این ترمینال نیز برای برخی از شهرها خودروهای سواری گزینه دیگر پیش روی شما هستند. در حال حاضر ۱۱ شرکت مسافربری در آن مشغول ارائه خدمات هستند و روزانه ۱۱۶ سفر (مبدا و مقصدهای تکراری شمرده نشده اند)  در این پایانه انجام می شود که بیشتر شامل شهرهای مرکزی و جنوبی کشور می شود، در ادامه برخی از آن ها را نام می بریم.


مسیرهای خروجی از ترمینال جنوب

آبادان اراک اردبیل آستانه اصفهان اندیمشک اهواز

بجنورد بروجرد بم بندرعباس بوشهر تایباد تبریز

جهرم خرم آباد خمین دامغان دزفول رفسنجان زاهدان

سبزوار سمنان شاهرود شهرکرد شوشتر شیراز عسلویه

کازرون کاشان کاشمر کرمان گلپایگان مسجد سلیمان مشهد

ملایر نهاوند همدان یاسوج یزد

 


آدرس: تهران، بزرگراه بعثت، روبروی کارخانه روغن نباتی قو، پایانه مسافربری خزانه


شماره تماس: ۰۲۱۵۵۱۸۵۳۹۰


ترمینال-جنوب

ترمینال شرق

این مورد از ترمینال های تهران در سال ۱۳۶۰ با مساحت ۵٫۳ هکتار افتتاح شد و لقب دومین را در تهران از آن خود کرد. طرح گسترش و تبدیل آن به بزرگ ترین پایانه مسافربری خاورمیانه در دست احداث است و از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است و هدف آن است که هر روز ۱۲۰ هزار مسافر با آن جابه جا شوند. اما در حال حاضر ۶ تعاونی در آن فعال هستند و روزانه ۲۵ سفر در این پایانه انجام می شوند. در ادامه برخی از آن ها را معرفی می کنیم. ترمینال شرق گوشه انتهایی تهران پارس است و خارج از آن سواری ها برای مقاصد مختلف وجود دارند. این ترمینال بیشتر برای شرق و شمال شرقی کشور خدمات ارائه می دهد. برای رسیدن به آن می توانید از بی آر تی  تهران پارس استفاده کنید.


مسیرهای خروجی از ترمینال شرق

اراک اصفهان آمل بابل بجنورد بندرترکمن ساری

سبزوار قوچان گرگان گنبدکاووس گلپایگان مشهد یزد

 


آدرس: تهران، خیابان دماوند، سه راه تهران پارس، پایانه مسافربری تهران پارس


شماره تماس: ۰۲۱۷۷۸۶۴۳۵۵


مسافران

ترمینال بیهقی

پایانه بیهقی یا ترمینال آرژانتین از دیگر ترمینال های تهران است که دسترسی آسانی به این منطقه دارد. برای استفاده به این ترمینال می توانید از خطوط بی آر تی (تهران پارس و انقلاب) استفاده کنید. البته پایانه اتوبوسرانی داخل شهری بیهقی نیز در کنار آن است و می توانید از آن هم استفاده کنید. در حال حاضر ۴ تعاونی مسافربری در آن خدمات ارائه می کنند و روزانه ۴۷ سفر سفر (مبدا و مقصدهای تکراری شمرده نشده اند)  در آن انجام می شود.


مسیرهای خروجی از ترمینال بیهقی

اراک ارومیه اصفهان اهواز بابلسر بروجرد بوشهر

تبریزجهرم چالوس خرم آباد رشت ساری سنندج شاهرود

شبستر شهرکرد شیراز کرمان کرمانشاه گرگان مشهد

همدان یزد گنبد کاووس کلاچای

 


آدرس: تهران، میدان آرژانتین، پارک سوار بیهقی، پایانه مسافربری بیهقی


شماره تماس: ۰۲۱۸۸۵۳۴۳۸۴


اتوبوس-حمل و نقل در سفر

تمامی ترمینال های تهران دارای امکانات رفاهی از جمله، غرفه های فروش تنقلاب و انواع نوشیدنی هستند. می توانید از دستگاه خودپرداز بانک ها در پایانه استفاده کنید و در صورت نیاز پول نقد دریافت کنید. پایانه ها دارای اتاق انبار هستند که افراد می توانند بارهای خود را به مقصد بفرستند و یا در صورت نیاز آن ها را چند روز در انبار نگهدارند که برای هر روز نیاز به پرداخت هزینه اضافه می باشد. تمامی پایانه ها به جز ترمینال شرق دارای پارکینگ شبانه روزی هستند و می توانید برای مدت سفرتان خودرو را در پارکینگ قرار دهید که البته برای این مدت باید هزینه اضافی را پرداخت کنید. این روزها می توان برای اکثر مقاصد و تعاونی ها خرید اینترنتی یا تلفنی انجام داد که پروسه خرید بلیت را بسیار آسان ساخته است.

 منبع : الی گشت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.