olixe

olixe

olixe

olixe

ملک شخصی یا پایانه مسافربری

شهردار ایذه گفت: به دنبال حل مشکلات پایانه مسافر بری ایذه هستیم و سعی می کنیم هرچه سریع تر اوضاع را بهبود ببخشیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، پایانه مسافربری که با عنوان ترمینال مسافربری هم شناخته می‌شود، فضایی برای سوار و پیاده کردن مسافران اتوبوس‌های شهری و بین شهری است که غالباً به شکل یک ساختمان بزرگ همراه با امکانات رفاهی طراحی می‌شود. شرکت‌های مسافربری دارای دفاتر فروش بلیط در پایانه‌ها هستند و مسافران از طریق سکوهای مشخص سوار یا پیاده می‌شوند. 

بسیاری از شهرهای ایران دارای پایانه‌های مسافربری بین شهری هستند که مسافران را با اتوبوس بین شهرهای مختلف کشور جابجا می‌کنند. علاوه بر اتوبوس، معمولاً برای مسیرهای درون استانی و شهرهای نزدیک، سرویس مینی‌بوس و سواری هم وجود دارد.

امکانات پایانه های مسافربری شامل دفاتر نمایندگی فروشِ بلیت، سکوهای سوار و پیاده شدن، سالن‌های انتظار، نمازخانه و سالن‌های غذاخوری و کافی شاپ، غرفه‌های فروش اجناس و خوراکی ها است. البته همه ی ترمینال ها دارای چنین امکاناتی نیستند و پایانه هایی وجود دارند که حتی از امکانات سرمایشی و گرمایشی نیز محروم هستند.


از نبود آبسردکن تا زیاد بودن تاکسی ها در پایانه مسافربری ایذه


ایرج قیدی، دفتر دار پایانه مسافربری ایذه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص وضعیت این ترمینال گفت: این مکان یک ملک شخصی بوده که کاربری آن به اتمام رسیده و با وجود هوای فوق العاده گرم کنونی ایذه و زمستان سوزنده آن، حتی از امکانات سرمایشی و گرمایشی نیز محروم هستیم که شرکت های مسافربری هم به شدت زیر فشار هستند.


وی در ادامه افزود: وضعیت سرویس بهداشتی اینجا نیز مناسب نیست و در ساعات اوج شلوغی پایانه، سرویس بهداشتی بسته است، البته با وجود اینکه بارها به سازمان ها و ادارات مختلف درباره مشکلات نامه نوشته ایم اما هیچکدام پاسخ ما را نداده اند.


قیدی در زمینه کم کاری های شهرداری بیان داشت: متاسفانه شهرداری ایذه برای جمعیت ۱٢٣ هزار نفری این شهرستان در ترمینال برنامه مناسبی ندارد، اگر سقف کاذبی که به تازگی در اینجا ساخته شده را نادیده بگیریم، اما از برگزاری یک مناقصه و ارائه شرایط به سرمایه گذاران برای واگذاری و پیگیری مشکلات این ترمینال دریغ می کند.


از نبود آبسردکن تا زیاد بودن تاکسی ها در پایانه مسافربری ایذه


مصطفی زندی یکی از ساکنین شهر ایذه گفت: ترمینال وضعیت اسفناکی دارد. اتوبوس ها به موقع حرکت نمی کنند، فضا به شدت کثیف است و حتی آبسرد کن برای خوردن آب نیز وجود ندارد. تنها یک آبسردکن است در اتاقی غیر بهداشتى که از طرف یک شخص خَیِر قرار داده شده است.


از نبود آبسردکن تا زیاد بودن تاکسی ها در پایانه مسافربری ایذه


غلامحسین اسدی زاده، شهردار شهرستان ایذه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در دفاع از عملکرد این نهاد در خصوص پیگیری مشکلات پایانه مسافربری با تکرار کردن شخصی بودن این ملک عنوان کرد: زمین این پایانه یک ملک شخصی است که متاسفانه مالک با ما همکاری نمی کند، هر چند ما به دنبال ساخت این پایانه در فضایی دیگر هستیم و حتی مکان آن نیز جانمایی شده است.


از نبود آبسردکن تا زیاد بودن تاکسی ها در پایانه مسافربری ایذه


وی در ادامه بیان داشت: بخشی از این زمین مربوط به منابع طبیعی است که ما تمام کوششمان را به کار می بریم تا آن را تبدیل  به مکانی برای ساخت ترمینال کنیم، در بسیاری از شهرها پایانه ها با همکاری و مشارکت شخصی با شهرداری، اداره می شوند و ما نیز در این زمینه از برخی سرمایه گذاران دعوت کرده ایم که موفق به جلب توجه آن ها نشده ایم.


اسدی زاده در زمینه ساخت سقف کاذب اذعان کرد: به دلیل همکاری نکردن اشخاص حقیقی در بازسازی ترمینال مجبور به دادن هزینه 50 میلیون تومانی از بودجه شهرداری برای سقف کاذب پایانه شده ایم.


این مقام مسئول در خصوص نظافت و پاکیزه کردن ترمینال افزود: پاکسازی و تمیز کردن فضای پایانه بر عهده تعاونی داران است که مردم هم در این زمینه همکاری لازم را ندارند.


گلایه های مردم از تاکسی های شخصی

شهردار ایذه در زمینه امکانات حمل و نقل این پایانه بیان داشت: در سنوات گذشته چند دستگاه اتوبوس در شهر وجود داشت که با توجه به بافت عشایری این شهرستان و کم بودن عرض خیابان ها و استفاده بسیار پایین از این دستگاه ها بعدا در چارچوب قانونی فروخته شدند. مسئول رسیدگی به رانندگان شخصی در خارج از پایانه نیز بر عهده نیروی انتظامی و فرمانداری است و شهرداری در این زمینه مسئولیتی ندارد. هر چند هیچ کدام از این دو نهاد پاسخی به ما ندادند. فقط سرهنگ سفید پوست در خصوص وضعیت تاکسی ها تاکید کرد: این موضوع و ساماندهی تاکسی ها بر عهده شهرداری است و نیروی انتظامی مسئولیت ابزاری در این زمینه دارد و در خصوص معنای ابزاری نیز توضیح بیشتری ارائه نداد.


مینا برون، یکی از شهروندان ایذه در خصوص تاکسی های شخصی گفت: با وجود اینکه اینجا خط دارد اما تاکسی داران شخصی کیف های ما را گرفته و مجبور به نشستن در ماشین خود می کنند.


از نبود آبسردکن تا زیاد بودن تاکسی ها در پایانه مسافربری ایذه


امروزه با توجه به تغییر شکل حمل و نقل بین شهری، مفهوم ورودی شهر و نوع ادراک مسافر از ورودی نسبت به گذشته ها تغییر یافته، دروازه های ورود به شهر امروزه جای خود را به فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن و پایانه های اتوبوس بین شهری، به عنوان آخرین سکانس ورود به شهر داده اند.


نقشی که این مبادی در معرفی شهر به مسافر ایفا می کنند غیر قابل انکار است، به طوری که کیفیت آن ها می تواند بر انگاره های مسافرین نسبت به شهر تاثیر مستقیم داشته باشد. با توجه به شرایط نامطلوب محیطی فضای پایانه مسافربری ایذه به عنوان یکی از مبادی ورودی این شهر و اثرات منفی آن بر انگاره های مسافرین این شهرستان، و نقشی که طراحی محیط و تکنولوژی های نوین می تواند در ارتقای کیفی، بصری و عملکردی این فضا داشته باشد، باید هر چه سریعتر نسبت به حل مشکلات این پایانه اقدامات لازم انجام بگیرد.


و همانطور که می دانیم جایگیری ترمینال یکی از مسائل مهم طراحی محسوب می گردد مکان قرارگیری ترمینال نیز اهم واجبات طراحی آن است، چرا که دسترسی به تمام نقاط مهم شهر برای سهولت و سرعت در امر ارتباطات ضرورت دارد.

 منبع : باشگاه خبرنگاران جوان


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.